Posted in Viihde ravintoloissa

Baari- ja ravintolakäyttäytymisen ABC

Baari- ja ravintolakäyttäytymisen ABC Posted on 23rd toukokuu 2021

On taas perjantai, joten viikonloppua lähdetään viettämään paikalliseen baaritarjontaan tutustumalla yhdessä ystävien kera. Baarit ja ravintolat ovat jälleen avanneet ovensa maailmanlaajuisen Covid-19 -pandemian jälkeen, joten ei kun nauttimaan muutama drinkki ja kuuntelemaan vaikkapa live-musiikkia, jos sellaista sattuu olemaan tarjolla. Baarissa voi myös helposti tutustua muihin ihmisiin tai olla vain omissa oloissa, jos niin haluaa.

Tarkastellaan seuraavaksi miten baareissa ja vastaavasti ruokaa tarjoavissa ravintoloissa pitäisi käyttäytyä joutumatta “silmätikuksi” huomiota herättävän käytöksen vuoksi. Käytännössä vaikka lähdetään “vapaalle arjen rutiineista” on sekä kirjoitettuja että kirjoittamattomia sääntöjä aina hyvä noudattaa.

Miten baarissa kuuluu käyttäytyä?

  • Tarjoilijoita tai kokkia ei pidä kohdella kuin palvelijaa

Kohteliaisuus ja hyvä käytös eivät maksa mitään, mutta kuuluvat tilaisuuteen kuin tilaisuuteen. Vapaamuotoisella baarireissulla ei tarvitse olla “jäykkä ja totinen”, mutta kiittämällä palvelusta ja käyttäytymällä hyvin saa aina parasta mahdollista palvelua myös jatkossa.

  • Älä tuhlaa tarjoilijoiden aikaa maksua suorittaessasi

Baaritiskillä saattaa joskus nähdä etuilevia asiakkaita, mutta kyseinen tapa ei palvele ketään. Varaa sopiva summa etukäteen tai käytä maksamiseen luotto- tai pankkikorttia.

  • Tarjoilija ei päätä hinnoista

Jos tilattavissa olevien juomien hinnat ovat sinusta liian korkeita, niin älä valita niistä tarjoilijalle. Tarjoilija ei voi vaikuttaa juomien eikä ruoka-annosten hintaan. Tarjoilija tehtävänä on palvella ammattitaidolla kaikkia baarin asiakkaita, joten älä kuormita häntä turhilla pyynnöillä tai huomautuksilla.

  • Älä selaa kännykkää tai naputtele baaritiskiä

Jos baarissa on ruuhkaa, tarjoilija palvelee aivan kuten normaalisti, eli kaikkia asiakkaita vuorollaan. Huomion kiinnittäminen itseensä ei nopeuta palvelua. Baariin tullaan viihtymään eikä selaamaan matkapuhelinta. Tärkeät puhelimitse hoidettavat asiat, kuten työasiat tai vaikkapa tulossa oleva https://blok.ai/ asunnon myynti tai vaihto kannattaa suorittaa muualla kuin ravintolassa.

  • Pysy erossa baarin henkilökunnasta ja anna rauha myös asiakkaille

Humalaan tuleminen ei oikeuta kiusoittelemaan tai häiritsemään baarin työntekijöitä tai muita asiakkaita. Huono käytös voi tuoda porttikiellon kenelle tahansa.

Minkälainen on täydellinen ravintola-asiakas?

Täydellistä ihmistä tai asiakasta ei olekaan, vaan on vain joko hyvin tai huonosti käyttäytyviä asiakkaita. Arvosta ravintolatyöntekijöiden työtä ja ammattitaitoa, älä lausu ala-arvoisia kommentteja tai juoksuta tarjoilijoita.

  • Älä vaihda pöytää omin luvin

Pysy pöydässä, jonka sinä tai seurueesi on etukäteen varannut. Ohjasiko tarjoilija sinut tiettyyn pöytään, vaikka “parempia” on vapaana? Älä toimi omin luvin, vaan tiedustele henkilökunnalta voisitko siirtyä toisaalla olevaan sinua miellyttävään pöytään. Jos mukanasi on vaikka matkalaukku, tiedustele henkilökunnalta paikkaa, johon sen voisin turvallisesti jättää. Alkoholia tarjoavissa ravintoloissa tai baareissa puhelinta ei kannatta jättää pöydälle, jossa sen päälle voi kaatua alkoholia. Älä myöskään mene ravintolaan tai baarin juuri ennen sulkemisaikaa joka tarkoittaa venyviä työtunteja vuorossa olevilla tarjoilijoille.

  • Muutosten tekeminen ateriatilauksiin

Useimmiten esimerkiksi perunat voi vaihtaa kasviksiin tai juureksiin muun annokseen siitä kärsimättä. Allergiat otetaan luonnollisesti huomioon, kun niistä kertoo tilausten yhteydessä. Ravintoloissa ei valmisteta annoksia “juuri sinulle”, vaan asiakkaana syöt yleisesti samaa ruokaa kuin muutkin asiakkaat. Älä myöskään “leiriydy” ravintolaan tilaamatta lisää ruokaa tai juomaa.

  • Älä palauta turhaan ruoka-annostasi

Pääsikö ateriasi kylmenemään, kun puhuit ystävien kanssa paikan päällä tai puhelimen välityksellä? Onko annos erilainen kuin mitä tilasit siitä syystä, että et jaksanut kuunnella tarjoilijaa hänen kertoessaan annoksen raaka-aineista ja koostumuksesta. Jos tilaus on selkeästi erilainen, vaikka itse olit tarkkana, kerro asiasta henkilökunnalle ja pyydä hyvitystä.

Nauti tunnelmasta ja elä siinä mukana

  • Älä huolehdi työasioista vapaa-ajallasi
  • Tutustu ihmisiin, älä matkapuhelimeen
  • Älä vaadi parasta palvelua, jokaista palvellaan hänen omalla vuorollaan

magnetism