Eri some-kanavilla tulee aina välillä vastaan jonkin pienen kahvilan arvosteluja, jonka on jättänyt joku puolituttu. Näissä joko kehuskellaan tai arvostellaan jotakin paikkaa, jossa on viime aikoina käyty ja sitten jätetään yhdestä viiteen tähteä. Nämä hukkuvat yleensä melko isoon uutisvirtaan omalla kanavalla, joten niihin ei välttämättä kiinnitä huomiota – vaikka ehkä kannattaisi.
Suurin osa suomalaisista haluaa antaa palautetta, mutta ongelmana on yleensä se, että suoraan kasvotusten tämä ei tahdo luonnistua. Somen kautta tämä on helpompaa, mutta alkuun pääseminen saattaa silti tuntua vaikealta. Moni miettii myös, vaikuttaako yhden henkilön arvostelu yhtään mihinkään jonkin vähänkin isomman ravintolan kohdalla.
Voinko minäkin ilmaista mielipiteeni?
Totta ihmeessä! Se onnistuu valitsemallasi some-kanavalla melko helposti joko omalla nimellä tai sitten anonyymisti. Kaava on alustasta riippumatta melko sama: lyhyt tekstinpätkä paikasta ja sitten voit antaa tähtiä haluamasi määrän.
Parhaiten arvostelun kirjoittaminen onnistuu mobiililaitteella, joka kulkee helposti mukana. Hyvän ja toimivan laitteen voi ostaa nykyään helposti myös käytettynä, ja vaikkapa ipad 5 on paljon edullisempi käytettynä. Käytettyjä laitteita myyvä yritys tarkastaa laitteet ennen myyntiä ja tekee tarvittavat huollot. Näin sinulla on peruskäyttöön oikein hyvin sopiva laite.
Joskus arvostelu saattaa venähtää vähän pidemmäksi eikä silloin jaksa välttämättä kirjoittaa ruutua näppäillen. Tällöin kannattaa hyödyntää sanelua, jossa tabletti muuntaa sanelusi tekstiksi. Tämä toimii jo suomeksi, kunhan muistaa puhua tarpeeksi selkeästi ja kirjakielisesti. Joitain virheitä syntyy totta kai, mutta sanelun jälkeen voit manuaalisesti korjata niitä miten itse haluat.
Miksi kirjoittaisin arvosteluita?
Kuten sanottu, yhden ihmisen kirjoittama arvostelu saattaa tuntua merkityksettömältä, mutta ne ovat kuitenkin kultaakin kalliimpia paikallisille yrittäjille näinä epävakaina aikoina. Kun ihmisten käyttäytymiseen vaikuttaa yhä enemmän somen algoritmit, ja niiden esille nostamat mainokset, nostaa jo muutama viiden tähden arvostelu pienen paikallisen kahvilan tai ravintolan pimennosta suuren yleisön tietoisuuteen. Tämä on niille edullista, koska kuluttajat etsivät ravintoloita yhä enemmän sen perusteella, mikä on lähialueen tarjonta.
Jotkin alustat pyytävät arvostelijoita myös lisäämään tunnisteita ravintolalle. Näitä ovat vaikkapa “lapsiystävällinen”, “kasvisruoka” tai “esteetön” ja näiden lisääminen auttaa nostamaan ravintolan entistä paremmin esille, jos joku googlettaa vaikkapa “lapsiystävällinen ravintola Helsingin keskusta”.
Arvosteluja on mahdollista lajitella sen perusteella, montako tähteä jokin paikka on saanut ja onko se saanut tähtien lisäksi myös kirjallisia arvosteluja. Jotkin sivustot näyttävät myös, onko kyseinen arvostelija oikeasti ostanut mitään arvostelemastaan paikasta. Arvosteluja kannattaa lukea kriittisesti ja hyödyntää mallina omissa arvosteluissaan.